PRAVIDLÁ, ABY DETI MOHLI FUNOGVAŤ

V ONLINE PRIESTORE BEZPEČNE

1 | Internet je verejný priestor

Rodičia by mali odmalička upozorňovať deti na to, že internet je verejný priestor a že čokoľvek naň umiestnia, sa skôr či neskôr môže dostať aj do nesprávnych rúk. Tiež je podstatné, aby vedeli, že v online svete sa nepohybujú len dobrí ľudia, ale aj pedofili, klamári. Často majú v profile nepravú fotku, neuvádzajú skutočný vek, vymýšľajú si rôzne prikrášlené informácie o sebe.

2 | Deti by sa s cudzími ľuďmi na internete nemali baviť

Rodičia mali naučiť svoje deti, je to, že v internetovom priestore je cudzí človek nebezpečnejší ako ten, ktorý stojí pred domom. V reálnom svete deti dokážu skôr odhaliť klamára a podvodníka. Na internete je to ťažké preto, lebo neznámy človek môže mať meno žiaka zo školy či meno kamaráta od susedov. Nebezpečenstvo sa môže vyskytnúť nielen na sociálnych sieťach, ale aj v online hrách. Neznámi ľudia, ktorí sa môžu predstavviť ako známi, môžu od detí chcieť napríklad rôzne fotografie, súkromné údaje a videá. Môžu im sľubovať lákavé odmeny a rôzne darčeky.

VIAC AKO POLOVICA DETI KOMUNIKUJE S NEZNÁMYMI ĽUĎMI NA SOCIÁLNYCH SIEŤACH VRÁTANE MALDŠÍCH AKO 12 ROKOV!

 

3 | S online svetom súvisia rôzne závislosti

Až 45 percent mladých ľudí je online neustále. Je to dvakrát toľko ako v roku 2015. Ďalších 44 percent je online niekoľkokrát denne. 95 percent mladých ľudí má chytrý telefón, pred tromi rokmi to bolo 75 percent. Rodičia by si mali neustále všímať, koľko času dieťa trávi s mobilným telefónom v ruke, na sociálnych sieťach, na YouTube a pri počítačových hrách.

4 | Sociálne siete môžu spôsobiť depresie

Už bolo niekoľkokrát dokázané, že sociálne siete spôsobujú depresie a negatívne pocity. Ľudia sa najhoršie cítia na Instagrame a najpozitívnejšie na YouTube. Deti už dnes Facebook veľmi nezaujíma, viac využívajú Instagram, Snapchat a TikTok. Upozornite ich, že nie všetko, čo vidia a počujú, je skutočne reálne. Svet často nie je taký ružový, ako sa prezentuje na sociálnych sieťach. Väčšinou je tam realita prikrášlená, a tak ju netreba porovnávať s tou, ktorú prežívajú ony. Vyhnú sa zbytočnému smútku a závisti.

 

5 | Z verejného priestoru sa nedá nič zmazať

Deti by mali vedieť, že keď niečo vložia na internet, že je to tam navždy. Všetko zostáva niekde uložené alebo to zostane u niekoho, kto to medzi časom zdieľal, vytlačil a ebo niekde uložil.

 

Použitá literatúra a odporúčané čítanie

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic Statistical Manual of Mental Disorders. Arlington, VA.: Amercian Psychiatric Publishing.

Branden, N. (1980). The Psychology of Romantic Love. Los Angeles: J.P. Tarcher, Inc.

Campbell, W.K, Finkel, E.J., & Foster, C.A. (2002). Does self-love lead to love for others? A story of narcissistic game playing. Journal of Personality and Social Psychology, 83(2), 340-354. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/5a8d/b3534f5398d42cfd0160ca14f92fd6bf0…

Delic, A., Novak, P., Kovacic, J., & Avsec, A. (2011). Self-reported emotional and social intelligence and empathy as distinctive predictors of narcissism.” Psychological Topics 20(3), 477-488. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/0fe0/2aba217382005c8289b4607dc721a16e1…

Fromm, E., (1956). The Art of Loving. New York: Harper & Brothers Publishers.

Goff, B. G., Goddard, H. W., Pointer, L., & Jackson, G. B. (2007). Measures of expressions of love. Psychological Reports, 101, 357-360.

Ritter, K., et al. (2010). Lack of empathy in patients with narcissistic personality disorder, Psychiatry Research. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/2fe3/32940c369886baccadb14fd5dfcbc5f56….

Schultze, L., et al. (2013) Gray matter abnormalities in patients with narcissistic personality disorder. Psychiatric Research, 47(10), 1363–1369. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2013.05.017

Swenson, C. (1972). The Behavior of Love. In H.A. Otto (Ed.) Love Today (pp. 86-101). New York: Dell Publishing

Pár pravidiel, aby mohli deti fungovať v online svete bezpečne